Lidl, it’s not all about the money!

Lidl, it’s not all about the money!

Yo mensen. Jullie kennen vast wel die reclames van Lidl, waarbij opgeschept wordt over hun prijs tegenover ‘A-merken’. Daar wilde ik eens wat over zeggen…

Ergens is het goed bedacht. We willen allemaal onze boodschappen voor zo weinig mogelijk geld kopen. Dan blijft er meer geld over om andere leuke dingen te doen. En daar ben ik helemaal voor…

Toen ging ik er eens wat beter over nadenken. Prijs is namelijk niet de enige reden waarom mensen een bepaald product kopen.

Zo zag ik laatst een reclame in een bushokje waarbij ze overduidelijk de vergelijking maakten tussen Coca Cola en de huismerk cola van Lidl. Een gewaagde vergelijking als je het mij vraagt. Zeker vanwege het feit dat mensen andere a-merken (Pepsi bijvoorbeeld) niet eens willen drinken.

Ja, Coca Cola is reteduur, dat zal ik niet ontkennen. Maar mensen zijn nu eenmaal bereid dat prijsverschil te betalen voor iets dat in hun ogen lekkerder smaakt. En om eerlijk te zijn proef ik toch degelijk verschil tussen Coca Cola en huismerk cola van de Lidl.

“Maar Falco, waarom noem je maar één voorbeeld?” Nou, ik kan nog wel een paar voorbeelden opnoemen.

Ik ken zat mensen die alleen hagelslag van Venz lusten, als chocopasta alleen Nutella lekker vinden en waarbij de chips van Lay’s of Croky moeten zijn. En weer anderen drinken alleen bier van een specifiek merk. Dus smaak is in mijn ogen wel een redelijk argument.

En dan heb ik het nog niet gehad over mensen die a-merken kopen omdat ze er in hun ogen anders niet bij horen. Ja echt, die mensen heb je ook nog. Maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Sorry Lidl maar ik vond jullie manier van promoten van producten toch wel heel vreemd. Maar goed, dat is slechts mijn eigen bescheiden mening.

6 Replies to “Lidl, it’s not all about the money!”

  1. Ik ben het met je eens dat er in het geval van cola absoluut een smaakverschil in zit, maar daarnaast zijn die blinde smaaktesten juist een goeie, omdat je bij veel producten het verschil amper proeft. En ik vind de Lidl-chips dus echt de lekkerste van de wereld.

    1. Dat moet ik ook toegeven Audrey. Van veel producten koop ik vaak zat het huismerk van Jumbo of Albert Heijn.

      Als ik even in mijn geheugen ga graven: thee, ice tea, suiker, melk, koffiemelk, (meeneem)koekjes, sauzen, chips. Allemaal voorbeelden van producten die ik van het huismerk koop. En dan vergeet ik er nog een hoop.
      In deze gevallen proef je amper verschil.

      En helaas, zoals ik al schreef, gaat het sommige mensen niet om de prijs of de smaak. Dan speelt ‘status’ ook een rol.

  2. Hey Falco, graag jouw mening als je een Amerk pindakaas en Lidl pindakaas hebt geproeft. Zelfde met de hagelslag, rundgehakt en….. Ben benieuwd in deel2! Over smaak valt verder te twisten natuurlijk ;)

    1. Hi Vincent. Ik wil best eens wat producten inslaan om eens wat vergelijkingen te doen. Sommige smaakverschillen komen van mijn eigen ervaring, andere zijn voorkeuren die anderen mij duidelijk hebben gemaakt.

      En ik wil met dit stuk echt niet b-merken belachelijk maken ofzo. Ik gebruik ze zelf vaak genoeg. Mijn boodschappen worden voornamelijk gedaan bij Jumbo. Als de goedkopere variant prima smaakt, ga ik echt niet ‘tevee’ uitgeven voor een a-merk.

      Ik vond het gewoon raar dat ze alleen aangeven dat hun producten goedkoper zijn. Dat is inderdaad zo. Maar voor een hoop mensen is dat nog steeds geen reden om die producten te kopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site maakt gebruik van cookies. Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten